top of page
חיפוש

מגשימים חוויות, מסיקים מסקנות

עודכן: 10 בספט׳ 2020

נובמבר. חודש נוח ונעים לצאת מחוץ לבית. שבת רגועה, בלי מחויבויות. לבקשת הקהל, תומר נשאר איתנו ולא יצא לרכוב מוקדם בבוקר. צריך לנצל את היום הזה בחכמה. לארגן איזו תוכנית שתצדיק את הישארותו. שמעתי על מסיקי זיתים למיניהם. זו העונה… גינתון, מושב רות. צפונה יותר, דרומה יותר.

img_7232

אבל חיפוש זריז בפייסבוק ידידי, העלה את האפשרות למסיק זיתים במשק אשד במושב מגשימים. בינגו! קרוב לנו! מתאים לנו! התקפלנו! זוז! רק 20 דקות מהבית והגענו. כרגיל, הילדים מבסוטים מהנסיעה המהירה. בין שדרות עצי הזית המתינו שני שולחנות: באחד בקבוקי שמן זית, פחי שמן זית וסבונים טבעיים עשויים 70% שמן זית – מעשי ידיה של אם המשפחה, הכל למכירה. רבעי פיתות טריות לטבול בקערות המלאות שמן זית עמדו לרשות הציבור. בשולחן השני, מיחמם עם קפה, תה וחלב ושלל עוגיות לכיבוד הבאים. התפעלנו מרוחב הלב ואחרי שהילדים בלסו עוגיות משל לא אכלו כלום מליל אמש, נקראנו לשמוע הסבר על מסיק הזיתים.

img_7353
img_7358
img_7356

אורי אשד, איש יקר עם כובע קש, כינס את הילדים על המחצלת, הסביר בסבלנות רבה על מטע הזיתים הצעיר (רק בן 5 שנים), על הזיתים השחורים והירוקים, על הזמן המתאים להכנת שמן זית, על בית הבד ומשמעותו, ועל תהליך העצירה להפקת שמן מהזית. הילדים זכו להתנסות בעצמם בתהליך הפקת שמן זית בשיטה העתיקה וכולם – מבוגרים וצעירים היו מבסוטים מהקלילות והחן של ה”חמורים הקטנים” שלנו… 🙂

img_7239
img_7244
img_7257
img_7264

מה שקסם לי במיוחד במשק אשד, הוא המשפחתיות. הילדים באו ללחוש על אוזנו של אורי דבר מה תוך כדי ההסבר, וזה היה מתוק וטבעי ומלא מתיקות. אורי זכה לעזרה מצד הילדים, גם בהדגמה וגם אחר כך בחידון על מסיק הזיתים ובתהליך הכבישה עצמו.

img_7247
img_7324

שלושה אחים פעילים במשק אשד וגם אבא חרוץ ואמא מקסימה, שרוקחת – כאמור – סבונים טבעיים משמן זית ומסבירה אחר כך בסבלנות אילו זיתים הכי כדאי לקטוף ומה הכי מתאים לתהליך ההחמצה שלהם. התחושה הייתה של משפחתיות נהדרת, אינטימיות עם הילדים ואירוח בשטחם החקלאי כאילו נכנסנו זה עתה בדלת ביתם הפרטי. אלה בדיוק הדברים הייחודיים שמהם רוקחים חוויות נפלאות, אנרגיה מנצחת והרבה קסם.

img_7252

אז כמו שאתם מבינים, גם קטפנו. רכשנו צנצנת ב-25 ש״ח והילדים מילאו אותה בזיתים. אפילו נלי קטפה במרץ מהענפים הנמוכים תוך קריאות התפעלות מתוקות להפליא: ״לורי תראי איזה מושלם זה!״ 🙂

img_7296

לאחר מכן, סיננו את הזיתים בגיגיות מים ושטפנו אותם במסירות. בנות המשפחה הצעירות הוסיפו לנו לימון, שום, פלפל צ׳ילי, מים עם מלח ושמן זית של משק אשד כמובן, וסגרו לנו את הצנצנת. שלושה חודשים נצטרך להמתין לסיום תהליך ההחמצה לפני שנוכל לטעום וליהנות מהם ואנו תקווה שהסבלנות תשתלם… עם הצנצנת, קיבלו הילדים מדבקה וקישטו אותה בטושים בשמותיהם ובתאריך הקטיף.

img_7300
img_7336

img_7330
img_7331

היה ממש מוצלח, קליל, מעשיר ולא מעיק מדיי. בול מה שצריך לשבת שמשית של נובמבר. מהרו לבקר. ואל תתפלאו אם כשתחזרו, הילדים יבקשו כל הזמן לאכול זיתים! (מרגע שחזרנו נלי ביקשה ללא הרף לאכול מהזיתים שבצנצנת ונאלצה להתפשר על זיתים מהסופר, עד שתגיע העת למאכל…)


img_7304
img_7322

אז סעו וקטפו. ומסרו ד״ש חמה למשפחת אשד המקסימה!

img_7290

3 צפיות0 תגובות
hello-revival-2_NRQBcggnU-unsplash.jpg
%D7%9B%D7%AA%D7%9D-%D7%A6%D7%91%D7%A2-%D
מריחה-צבע-yurehz-דנה-דלתות.png
ellieelien-MpOw8c_wPio-unsplash.jpg
alyssa-strohmann-tnpr-hPOta0-unsplash.jp
bottom of page